Ontwikkelingspsychologie

Hieronder het programma uit het open aanbod. Incompany wordt het programma samen met de opdrachtgever op maat samengesteld.

Algemene doelen: 

De deelnemer: 
- verwerft theoretische kennis en inzicht in kenmerkende stadia in de ontwikkeling van kind tot volwassene; 
- kan verwoorden wat de uitdagingen/crises zijn die horen bij cruciale ontwikkelingsstadia voor het gezinssysteem;
- kan een leeftijdsconform ontwikkelingsverloop onderscheiden van een afwijkende ontwikkeling of gedragsproblematiek;
- kan de wisselwerking tussen individuele ontwikkeling en omgevingsfactoren analyseren aan de hand van een theoretisch model; 
- kan drie verschillende opvoedingsstijlen onderscheiden en heeft inzicht in de invloed van deze opvoedingsstijlen op de ontwikkeling van het kind; 
- heeft theoretische kennis en inzicht in cruciale stadia in de ontwikkeling van jong volwassene tot oudere. 

Dag 1

Algemene inleiding ontwikkelingspsychologie (3 uur) 

- Nature/nurture Fysieke ontwikkeling 
- Cognitieve ontwikkeling 
- Sociale ontwikkeling/persoonlijkheidsontwikkeling 
-Theorieën en theoretici 

Kind en omgeving: Waar ik opgroei. (3 uur) 

- De ecologische systeemtheorie van Bronfenbrenner 
- Opvoedingsstijlen 
- Professioneel omgaan met kindermishandeling 

Dag 2 

De babytijd: Hoe veilig ben ik? (3 uur) 

- Hechting als cruciale uitdaging 
- Fysieke, cognitieve en sociale ontwikkeling 
- Belangrijke theoretici 

De peuter- en kleutertijd: Ik wil het of niet, of ik wil het zelf doen. (3 uur) 

- Wilsontwikkeling als cruciale uitdaging 
- Fysieke, cognitieve en sociale ontwikkeling 
- Belangrijke theoretici 

Het schoolkind: Wat kan ik allemaal al? (3 uur) 

- Competentie-ontwikkeling als cruciale uitdaging 
- Fysieke, cognitieve en sociale ontwikkeling 
- Belangrijke theoretici 

De puberteit en adolescentie: Wie ben ik? (3 uur) 

- Identiteitsontwikkeling als cruciale uitdaging Ontwikkeling van moraliteit 
- Fysieke, cognitieve en sociale ontwikkeling 
- Belangrijke theoretici 

Dag 4 

(Jong) volwassenheid & Ouderdom: Kan ik me verbinden? en Wat laat ik na? 

- Intimiteit als cruciale uitdaging Verantwoordelijkheid als cruciale uitdaging 
- Fysieke, cognitieve en sociale ontwikkeling
- Belangrijke theoretici Volwassenheid- Ouderdom 
- Zingeving en wijsheid als cruciale uitdaging 
- Fysieke, cognitieve en sociale ontwikkeling 
- Belangrijke theoretici 

Ontwikkelingspathologie 

- Kind- en omgevingsfactoren
- Risico's en beschermende factoren
- Psychopathologie en ontwikkeling
- Ontwikkelingsstoornissen 


Referentie

Louis Theroux stelt vragen, zoals ik geleerd heb van Paul om met cliënten in gesprek te gaan. De dingen te benoemen en te vragen hoe het werkt voor iemand. Iets wat me overigens elke dag in mijn werk iets oplevert. Paul heeft me echt tools in handen gegeven om niet ‘bang’  te zijn voor psychiatrische problematiek, maar gezond nieuwsgierig als het de therapeutische trajecten kan helpen.


Linda Riemsdijk, Praktijk Kind en Gezin -gezinstherapie en coaching-

 

 

 

google.png    twitter.pngfacebook.png linkedin.png

Paul van Hoek advies en training in de sociaal psychiatrische zorg

024 - 388 15 82     [email protected]

© Design, CMS Rupz | Beheerder.